Turgut Uyar Üzerine Tomris Uyar'la Söyleşi/Ben Koşarım Aşağlara, Koşarım

Turgut Uyar Üzerine Tomris Uyar'la Söyleşi/Ben Koşarım Aşağlara, Koşarım. Erhan Altan, kitabını şöyle tanıtıyor önsözünde "Bu çalışma, Turgut Uyar'ı tanıyan çok sayıda kişiyle yapılacak söyleşiler dizisi olarak başladı, doğal sonucu bir biyografi çalışması olmalıydı. Ancak yapılan birkaç söyleşinin yeterli malzemeyi sunmaması, Turgut Uyar'a yakınlığıyla tanınan birçok kişiye ulaşılamaması gibi nedenlerle bu girişim yarım kaldı. Okuduğunuz bu metin, ölümünden önce Tomris Uyar'la yaptığım üç görüşmeden oluştu ve yaşasaydı muhtemelen devam edecekti. Sonuçta Turgut Uyar'ın özel yaşamına dair bir söyleşi bu ancak, onu çok yakından tanısa da sadece bir kişinin, Tomris Uyar'ın gözünden aktarılan bir tarih..." diyor.
Turgut Uyar, kimliğini ele vermeyen şairlerdendi. Onu şahsen görmek, sohbet etmek şansımız olmadı. Genellikle evde oturduğunu, kimselerle görüşmediğini biliyorduk. Bu anlamda Erhan Altan?ın şairin biyografisini yazmaya girişmesi, bu amaçla Tomris Uyar?la söyleşi yapmış olması benim açıdan heyecan verici bir şey. Aralık ayı başında Radikal Kitap?ta Sennur Sezer?in tanıtım yazısını da okuyunca bu kitabı edinmek şart oldu. Ama ulaşmak pek kolay olmadı. Kitapçılar aracılığıyla maalesef kitaba ulaşamadım. Bir arkadaşımın özel ilgisi olmasa hala da kitaba ulaşamamış olacaktım.
Belki de öylesi daha iyi olacaktı. Zira kitap bende derin bir hayal kırıklığı yarattı. Aslında bir dergide değerlendirilebilecek ebatta bir söyleşi. Kitap olsun diye sorular bir sayfaya cevaplar karşı sayfaya yayılmış, o da yetmemiş her sayfaya iki cevap konmuş, ve sonuçta bol boş sayfalı kalınca bir kitaba ulaşılmış ama benim okuma hızımla yarım saatlik bir şey. Erhan Atlan şairin özel hayatının ayrıntılarına girmek istiyor, o yönde sorular soruyor, ama Tomris Uyar, sohbet havası içinde konuşuyor, bir ön hazırlığı yok gibi. Anıları canlandıracak bir şey yapmamış sanki. Genellikle de kısa ve öz cevaplar veriyor, ayrıntıya girmiyor. Neticede Turgut Uyar?la yaşadıkları onca yıldan geriye kalanları kendine sır olarak saklamış oluyor. Bu söyleşiden yeni bir şey öğrenemiyoruz. Turgut Uyar?lı birkaç fotoğraf da olmasa kağıt israfı diyeceğim.
(BEN KOŞARIM AŞAĞLARA, KOŞARIM Erhan Altan, Dünya Kitapları, 2005)

Yorumlar