Behçet Çelik, “Yazarlar, Kitaplar, Okuma Notları”
altbaşlığını taşıyan Ateşe Atılmış Bir Çiçek’i (Kasım 2012, Can yay.) “Bir şeyler öğrenmek için kaleme aldığım
yazıları başkalarıyla paylaşmak” olarak tanımlayıp amacını “belki bu sayede birkaç kişinin daha bu
yazarları tanımasına, okumasına vesile olurum” diye açıklıyor. Behçet Çelik,
Virgül dergisinin mutfağında yer almasının bu yazıların yazılmasına önemli
katkısı olduğunu belirtiyor giriş yazısında. Gerçekten de dergi disiplini
olmadan edebiyat üzerine düşünüp yazılar kaleme almak kolay değil ama derginin
zamanla kısıtlı disiplininde “iyi”, “kalıcı” yazılar kaleme almak da herkesin
becerebileceği bir şey değil.
Ateşe Atılmış Bir Çiçek’te Sabahattin Ali,
Memduh Şevket Esendal, Sait Faik, Vüsat O. Bener, Tomris Uyar, Selim İleri,
Suat Derviş. F. Celaleddin, Kenan Hulusi, Osman Cemal Kaygılı, İlhan Tarus,
Ayhan Bozfırat, Selçuk Baran hakkında derinliğine okuma, anlama, çözümleme
amacını taşıyan yazılar yer alıyor. Dergiye yazı gerektiği için değil de bir
öykücünün kendi türünde yazılmış eserleri okuyup anlama ve onlardan ders
çıkartarak yolunu bulma çabasının somut örnekleri... Ateşe Atılmış Bir Çiçek’te yer alan yazılar hem Çağdaş Türk öyküsünün önemli ve bazıları
unutulmaya terk edilmiş yazarları hakkında eleştirel okumalar olarak
algılanabilir hem de Behçet Çelik öykücülüğünün hangi kaynaklardan beslendiğini
anlamaya yardımcı olan yazılar olarak.
Behçet Çelik “edebiyat eleştirisinin amacı
nedir?” diye sorup “Metni çözümlemek, yorumlamak, paylaşmak. Belki hepsinden
bir parça, ama asıl olarak edebiyat eleştirisi metnin ruhunu yakalamak ve göstermek ister” diyor. Ateşe Atılmış Bir Çiçek metnin ruhunu
yakalayıp göstermek isteyen
incelemelerden oluşuyor. Çağdaş Türk öykücülüğü üzerine yazılmış iyi eleştiriler
arayanlara duyurulur.
13.12.12
Yorumlar