Yayıncılık dünyasındaki, özellikle de dijital alandaki
gelişmeler ister istemez kitap fuarlarını da etkiliyor. Dünyanın en büyük
sektörel kitap fuarı olan Frankfurt Kitap Fuarı da “yayıncılığın dijital alana göçü”ne
uyum sağlamak amacıyla birkaç yıldır yenilikler peşinde. Zaten yenilemesi de
gerekiyor çünkü dijital alana göç olmasa da fuara yayıncıların ilgisinde düşüş
olduğu bir gerçek. Dijital ortamda canlı ve görüntülü olarak görüşme olanağı, haberleşmenin
çok hızlı bir şekilde gerçekleşmesi fuarlara katılımı etkileyen en önemli
unsurlardan. Fuarda artık Günter Grass’ınki gibi dans partili, Muhammed Ali
Clay’inki gibi boks ringli kitap tanıtımları yapılmıyor. Yeni kitapların
tanıtımı bir yana yayınevi stantları büro görünümünde, masalarla dolu ve
neredeyse hiç kitap sergilenmiyor. Frankfurt otellerinin fiyatlarını fuar
zamanı dörde beşe katlamaları gibi unsurlar da caydırıcı etki yapıyor.
Profesyonel katılımcı sayısı düşüyor. Kalış süreleri kısalıyor.
Kitap Fuarı Direktörü Juergen Boos’un belirttiği gibi
okullarda kara tahtanın yerini büyük dokunmatik ekranların aldığı, kitap
kurtlarının kütüphanelerini bulutlarda (cloud) kurduğu bir ortamda fuarın
değişmemesi olanaksız. Dijital alandaki gelişmeler yayıncıların yeni iş
modelleri bulmasını gerektiriyor. Artık klasik modellerle kağıda kitap basıp
satmak yeterli değil. Dijital alan için üretilecek ürünler sadece metinden
oluşmayacak filmden animasyona, müziğe, grafiğe dek birçok alanın katkısı ile
oluşacak yeni içerikler. Belki de onlara artık kitap demeyecek başka adlar
vereceğiz. Bu nedenle de fuarda bilgi paylaşımının, tartışmanın ağırlıklı
olduğu, yeniliklerin sunulduğu toplantılarla şekillenen bir yapı oluşuyor.
“Yayıncılığın dijital alana göçü” diğer yandan içeriğin ne
kadar değerli olduğunu da gösterdi. Eğer iyi bir içerik yoksa dijital alanda
yapılan tüm yeniliklerin boşa gideceği de anlaşıldı. Frankfurt Kitap Fuarı
içeriği oluşturanları, yazarları, çevirmenleri ve yayıncıları içeriğe gereksinimi
olan sinema, televizyon ve tabii dijital ortam temsilcileriyle de bir araya
getirmeyi, bu alanlarda iş ortakları bulmalarını sağlamayı hedefliyor.
Frankfurt Kitap Fuarı resmen 9 – 13 Ekim tarihleri arasında
gerçekleştiriliyor olsa da yayıncılara, telif hakları ajanslarına yönelik
toplantılar, konferanslar iki gün öncesinden yapılmaya başlıyor. Fuar sırasında
da binlerce toplantı ve seminer yapılıyor. 2012’de gerçekleştirilen 3400
etkinliğin 1768’i toplantı ve panellerdi.
Frankfurt Kitap Fuarı’nın onur konuğu Brezilya 2500 m2’lik
alanda 92 yazarın katılımıyla 480 etkinlikle boy gösterecek. Breziyalı
yazarların 117 eseri Almancada yayımlanmış. Ekonomik alanda olduğu gibi
yayıncılıkta da yükselen ülkelerden Brezilya. Nüfusu 195 milyon olmasına rağmen
sektör büyüklüğü Türkiye’ye benzer. 2011 rakamlarına göre yayıncılık sektörü 2.4
miyar dolar büyüklüğünde. 58.192 yeni başlık ve 499,796,286 adet kitap
üretmişler ve %7.36 büyüme sağlamışlar. E-kitabın payı % 9. Ortalama kitap
fiyatı 10 Euro. 3481 kitapçı var. 2004’de yayıncılık sektöründeki vergilerin azaltılması
ile de kitap fiyatları % 45 oranında düşmüş. Geçen yıl da kitap fiyatlarında
%6.1’lik bir düşüş kaydedilmiş.
Türkiye bu yıl 302 m2’lik ulusal stant ve çocuk kitapları
bölümünde 50 m2’lik bir stantla katılıyor fuara. Türkiye’yi 33 yayıncı ve 12
telif hakları ajansı temsil edecek. Fuar programında bu yıl Türkiye’nin dört
etkinliği bulunuyor.
09.10.2013
Yorumlar