Frankfurt’un Eski Tadı Yok

Yayıncılık dünyasındaki, özellikle de dijital alandaki gelişmeler ister istemez kitap fuarlarını da etkiliyor. Dünyanın en büyük sektörel kitap fuarı olan Frankfurt Kitap Fuarı da “yayıncılığın dijital alana göçü”ne uyum sağlamak amacıyla birkaç yıldır yenilikler peşinde. Zaten yenilemesi de gerekiyor çünkü dijital alana göç olmasa da fuara yayıncıların ilgisinde düşüş olduğu bir gerçek. Dijital ortamda canlı ve görüntülü olarak görüşme olanağı, haberleşmenin çok hızlı bir şekilde gerçekleşmesi fuarlara katılımı etkileyen en önemli unsurlardan. Fuarda artık Günter Grass’ınki gibi dans partili, Muhammed Ali Clay’inki gibi boks ringli kitap tanıtımları yapılmıyor. Yeni kitapların tanıtımı bir yana yayınevi stantları büro görünümünde, masalarla dolu ve neredeyse hiç kitap sergilenmiyor. Frankfurt otellerinin fiyatlarını fuar zamanı dörde beşe katlamaları gibi unsurlar da caydırıcı etki yapıyor. Profesyonel katılımcı sayısı düşüyor. Kalış süreleri kısalıyor.
Kitap Fuarı Direktörü Juergen Boos’un belirttiği gibi okullarda kara tahtanın yerini büyük dokunmatik ekranların aldığı, kitap kurtlarının kütüphanelerini bulutlarda (cloud) kurduğu bir ortamda fuarın değişmemesi olanaksız. Dijital alandaki gelişmeler yayıncıların yeni iş modelleri bulmasını gerektiriyor. Artık klasik modellerle kağıda kitap basıp satmak yeterli değil. Dijital alan için üretilecek ürünler sadece metinden oluşmayacak filmden animasyona, müziğe, grafiğe dek birçok alanın katkısı ile oluşacak yeni içerikler. Belki de onlara artık kitap demeyecek başka adlar vereceğiz. Bu nedenle de fuarda bilgi paylaşımının, tartışmanın ağırlıklı olduğu, yeniliklerin sunulduğu toplantılarla şekillenen bir yapı oluşuyor.  
“Yayıncılığın dijital alana göçü” diğer yandan içeriğin ne kadar değerli olduğunu da gösterdi. Eğer iyi bir içerik yoksa dijital alanda yapılan tüm yeniliklerin boşa gideceği de anlaşıldı. Frankfurt Kitap Fuarı içeriği oluşturanları, yazarları, çevirmenleri ve yayıncıları içeriğe gereksinimi olan sinema, televizyon ve tabii dijital ortam temsilcileriyle de bir araya getirmeyi, bu alanlarda iş ortakları bulmalarını sağlamayı hedefliyor.
Frankfurt Kitap Fuarı resmen 9 – 13 Ekim tarihleri arasında gerçekleştiriliyor olsa da yayıncılara, telif hakları ajanslarına yönelik toplantılar, konferanslar iki gün öncesinden yapılmaya başlıyor. Fuar sırasında da binlerce toplantı ve seminer yapılıyor. 2012’de gerçekleştirilen 3400 etkinliğin 1768’i toplantı ve panellerdi.
Frankfurt Kitap Fuarı’nın onur konuğu Brezilya 2500 m2’lik alanda 92 yazarın katılımıyla 480 etkinlikle boy gösterecek. Breziyalı yazarların 117 eseri Almancada yayımlanmış. Ekonomik alanda olduğu gibi yayıncılıkta da yükselen ülkelerden Brezilya. Nüfusu 195 milyon olmasına rağmen sektör büyüklüğü Türkiye’ye benzer. 2011 rakamlarına göre yayıncılık sektörü 2.4 miyar dolar büyüklüğünde. 58.192 yeni başlık ve 499,796,286 adet kitap üretmişler ve %7.36 büyüme sağlamışlar. E-kitabın payı % 9. Ortalama kitap fiyatı 10 Euro. 3481 kitapçı var. 2004’de yayıncılık sektöründeki vergilerin azaltılması ile de kitap fiyatları % 45 oranında düşmüş. Geçen yıl da kitap fiyatlarında %6.1’lik bir düşüş kaydedilmiş.

Türkiye bu yıl 302 m2’lik ulusal stant ve çocuk kitapları bölümünde 50 m2’lik bir stantla katılıyor fuara. Türkiye’yi 33 yayıncı ve 12 telif hakları ajansı temsil edecek. Fuar programında bu yıl Türkiye’nin dört etkinliği bulunuyor.
09.10.2013

Yorumlar